Sov gott!

2009-10-31 @ 23:26:20
2009-10-31 @ 23:26:20




Nu ska jag ta mig samman och gå och lägga mig. Känner mig överdrivet trött men jag har bara mig själv att skylla å andra sidan. Har en stark vilja att bildblogga lite snabbt.



känsla; kärleken till mina barn




känsla; grundstenen i vår familj




känsla; min drivkraft till bloggen




känsla; precis så här är det!

 

Det här är min önskan till dig:

Komfort
till svåra dagar
Leenden när ledsamhet kastar sig in
Regnbågar att följa molnen
Skratt som kysser dina läppar
Solnedgångar att värma ditt hjärta
Kramar när självkänslan säckar ihop
Skönhet för dina ögon att se
Vänskap att stärka ditt varande
Självsäkerhet när du tvivlar
Hopp så att du kan tro
Mod till att lära känna dig själv
Tålamod till att kunna acceptera sanningen
Kärlek som gör livet komplett





Oxytocin ökar välbefinnandet och dämpar stress och ångest

Krama dina barn mer! Det sätter igång både dina och deras må-bra-hormon oxytocin, som sänker stress och ökar välbefinnandet. Kramar är inte bara härligt, mysigt och ett sätt att fördjupa kontakten mellan föräldrar och barn. De har rent fysiska fördelar också.
När du kramar dina barn frigörs nämligen oxytocin, kroppens måbra-hormoner, som gör att stress och ångest dämpas och barnen blir lunga och harmoniska.
Stress och aktivitet regleras i hypotalamus i hjärnan av ämnen som kallas peptider. Peptiden oxytocin har visat sig ha både läkande och stressdämpande effekter.
Samtidigt som oxytocinets påverkan minskar stresshormonet kortisol, förbättras näringsupptaget och läkningshastigheten av sår fördubblas. Blodtrycket sjunker och smärttröskeln höjs.

Vapen mot stress
Kramar kan med andra ord vara ett bra vapen i kampen mot stress, något som blir allt vanligare bland små barn. I dag tror man att så många som vart femte barn lider av stress. Den främsta orsaken är stressade föräldrar, visar en svensk studie. Enligt den amerikanska stressforskaren Georgia Witkin, som skrivit boken ”Kids stress”, har nästan hälften av alla barn svårt att sova. Många är oroliga för att föräldrarna är stressade och inte trivs på sina jobb.
– Sätt dig ner och prata med barnen, det är också viktigt för att de ska må bra. Om du håller i dem samtidigt som du pratar med dem lyssnar de bättre och dessutom frigörs oxytocinet och de blir lugnare, säger Kerstin Uvnäs Moberg, professor i fysiologi och författare till boken ”Lugn och beröring – oxytocinets läkande verkan i kroppen”.
– När mina äldsta barn var små fanns inte datorspel eller video, då hängde de mig i kjolarna hela dagarna. Det är en form av närhet som är jätteviktig, menar Kerstin Uvnäs Moberg.

Värme och beröring
För att frisätta oxytocin krävs värme och beröring, men det frigörs också vid amning och förlossning. Forskare misstänker att oxytocin också frisätts av andra stimuli som vänligt röstläge, ansiktsuttryck och gemenskap.
En anledning till att det först på senare tid har börjat forskas kring hormonet är att vi faktiskt saknar det.
– De senaste tio åren har utvecklingen gått snett. I stället för att prata med varandra sitter vi framför datorn, säger Kerstin Uvnäs Moberg.
Vi lider av oxytocin-brist, med andra ord. Men det går att råda bot på. Om vi bara kramas lite mer.

Så får du in mer beröring i din vardag
• Sätt dig ner och prata med ditt barn, håll en hand på barnet.
• Kramas ofta.
• Håll om ditt barn när ni tittar på tv.
• Gör saker tillsammans.
• Låt ditt barn vara med när du utför vardagssysslor.

Därför mår barn bra av kramar
• Det ökar känslan av trygghet.
• Må-bra-hormonet oxytocin frigörs.
• Sår läker snabbare.
• Stressnivån sänks och barnet blir harmoniskt.
• Förhållandet mellan barn och förälder stärks.


av Petra Weiss - Aftonbladet





Älskar mina pojkar!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
free counters
RSS 2.0